معنی شعر های درس رهایی از قفس فارسی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
معنی شعر های درس رهایی از قفس فارسی
نوشته شده در دو شنبه 15 دی 1393
بازدید : 428960
نویسنده : محمد برزویی

 

گفت طوطی را((چه خواهی ارمغان                                           کارمت از خطه ی هندوستان؟))

بازرگانبه طوطی گفت:((دوست داری از سرزمین هندوستان برایت چه چیزی بیاورم؟))

گفت آن طوطی((که آن جا طوطیان                                           چون ببینی،کن ز حال ما بیان))

طوطی به بازرگان گفت:((در آن جا(یعنی سرزمین هندوستان)وقتی طوطی های زیادی دیدی.))آن ها دوستان من هستند-از حال من برای آن بیان کن و بگو

کان فلان طوطی که مشتاق شماست                                      از قضای آسمان در حبس ماست

بازرگان به طوطی ها(یعنی طوطی های سرزمین هندوستان)گفت:((طوطی من می خواهد شما را ببیند اما از سرنوشت و تقدیر در اثارت ماست

این چرا کردم چرا دادم پیام                                                     سوختم بیچاره را زین گفت خام

چرا این کار را کردم و پیام طوطی را به این طوطیان رساندم؟از این گفت خام و بی تجربه ی خودم دل این بیچاره را سوزاندم

کرد بازرگان تجارت را تمام                                                       باز آمد سوی منزل شادکام

بازرگان تجارت خود را تمام کرد و با خوش حالی به سمت خانه اش بازگشت

هر غلامی را بیاورد ارمغان                                                      هر کنیزک را ببخشید او نشان

به هر کدام از خدمتکاران مرد و زن سوغات و نشانی از هندوستان هدیه داد

گفت طوطی :((ارمغان بنده کو؟                                            آن چه گفتی و آن چه دیدی،بازگو!

طوطی گفت:((سوغاتی من کو؟هر چه که به طوطی ها گفتی و از آن ها چیزی شنیدی به من بگو

گفت:گفتم آن شکایت های تو                                             با گروهی طوطیان همتای تو

بازرگان گفت:((شکایت های تو را با گروهی از طوطی ها که مثل تو بودند گفتم

آن یکی طوطی زدردت بوی برد                                          زهره اش بدرید و لرزید و بمرد

یکی از آن طوطی ها که از درد اسیری تو در قفس خبر دار شد.زهره اش ترکید و برخود لرزید و مرد

 






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: